Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Nj Photography

Mari berkonsi Ilmu

Sanggupkah kamu berkorban wahai muslimah? Bahagian ke-2. -Bahagianya bila hidup saling memahami-

Wednesday, April 27, 2011

(Gambar Hiasan)

Mungkin dulu pernah aku ceritakan kisah aku bersama isteri murabbiku. Kalau ada yang tak pernah baca boleh baca kat sini, sila Klik link ni. Kali ini aku ingin berkongsi cerita bahagian ke-2 mungkin menyentuh tajuk yang sama tetapi kisah yang berbeza. Seperti biasa dengan bakatku menjadi supir mahupun driver ferari kisah ini. berlaku hampir 6 bulan lalu. Ketika isteri murabbiku mengandungkan anaknya yg ke-10.

Kursus Amal Islami.

Seperti kebiasaan la bila cuti sekolah. Persatuan Putera Puteri Islam akan mengadakan progam terbesar mereka kursus Amal Islami (KAMI). Dan setiap kali program la aku dijemput, bukan menjadi fasi atau pengarah atau penceramah tetapi sebagai seorang pemandu supllier makanan untuk program adik-adik PERPPIS ni. Ajk pengangkutan la katakan. Namun aku tidak kisah sebab mungkin aku memahami sewaktu aku jadi ajk dulu mcm mana peritnya ketika buat program KAMI ketika itu. Guna bas dan teksi untuk beli makanan di bandar. Belum denganr cerita senior-senior lagi dahulu. Beli makanan guna motor honda "old skull" murabbi lagi. Adui lagi la perit. Walau apapun bak kata Sang Murabbi. "Tiada perkara yang senang untuk perjuangan Islam". Namun hakikatnya, itulah kemanisan Iman. Betul tak?

Pusat Rawatan Ibu dan Anak
Dengan cuaca yang cerah, dan alunan muzik kumpulan nasyid di dalam sebuah kereta kancil biru murabbiku yang aku pandu, tiba-tiba handphone berdering. Macam biasa la on call.

Cikgu: "Asslamualaikum lan."
Aku: "Waalaikusalam cikgu, ya ada apa?"
Cikgu: "Lan, ada di mana sekarang?"
Aku: "Baru mau gerak dari rumah, on the way ke tempat program. Kenapa Cikgu?"
Cikgu: "Sebelum datang ke sini, singgah rumah dulu ambil isteri cikgu. Lepas tu bawa ke hospital Ibu dan anak Boleh kan??"
Aku: " Bah, yalah cikgu"

Seperti biasa la tanpa mungkir, terus menuju ke destinasi, 10 minit da sampai. Nasib baik isteri murabbiku da bersiap.

Aku:"Asslamualaikum kak"
Kak: "Waalaikumsalam. Ada cikgu tadi telepon lan?"
Aku:"Ya, ada. Lama tunggu ka kak tadi?"
Kak: "Tidak la, baru jak kakak bersiap ni"
Aku: "Aik si amirah jak yang ikut? Mana konco-konco yang lain? Biasa dorang tak ketinggalan."
Kak: "Kakak tak bawa dorang. Tau la kan semua starring. Pening kakak kalau bawa diorang tu nanti."
Aku: "Ooo, ba yalah."

Macam biasa bila dah berada dalam kereta sambung dengan alunan muzik tadi. Tapi kali ini dengan nada perlahan takut kena sound dengan  isteri murabbi pulak.

Restoran Sri Keningau
Jam sudah menunjukkan  dekat pukul 3 petang. Hampir setengah jam isteri murabbiku dibilik doktor memeriksa kandungannya. Bila pintu terbuka, dia pun keluar. Aku pun terus menyapa sebab nak tau macam mana keputusan pemeriksaan kandungannya.


Aku : "Macam mana kak sekarang kandungan? Apa kata Doktor?"
Kak: "Alhamdulillah sihat, setakat ni tiada apa-apa yang berlaku."
Aku: "Jadi kak bila di jangka akan bersalin?"
Kak: "I'Allah sekitar bulan 3 atau 4 nanti."
Aku: "Owh... Bagus la. Mudahan berjalan lancar"
Amirah: "Umi, lapar ni. Jom kita makan."
Kak: "Bah lan, jom kita pergi makan si mirah ni da mengeluh sudah seharian tak makan"
Aku: "Tempat biasa ka kak?"
Kak: "Iya tempat biasa."

Seperti biasa bila da tengah hari restoran keningau jugak menjadi pilihan hati. Dengan makanan berbentuk hidangan tinggal pilih jak. Mungkin sebab tu murabbiku suka datang sini kot. :)

Xpdc Dakwah

Duduk menemani isteri murabbi dan si kecil molek amirah dihujung penjuru Restoran Keningau seperti kami memulaukan diri dari ramai orang. Namun suasana petang pada ketika itu agak lengang mungkin kerana hari sudah senja. Sambil menikmati hidangan kak pun membuka ceritanya tanpa aku tanya?

Kak: Bila XPDC Dakwah?
Aku: Entah la kak, dengar-dengar 3 hari selepas KAMI tu. Kenapa?
Kak: "Tak da apa-apa la kakak tannya jak." Sambil tersengih.
Aku: Aik??? Lain macam jak kak?
Kak: "Tak da apa-apa la lan, kakak cuma teringat peristiwa Xpdc dakwah dan perkahwinan kaka zaman dulu"
Aku: "Apa kaitan xpdc pulak dengan perkahwinan kakak?" Nadaku kebingungan.
Kak: "Tak la, sebenarnya dulu masa kakak mula-mula kahwin masa tu, seminggu selepas tu cikgu sudah ajak kakak pergi ke xpdc dakwah."
Aku: "Biar betul kak? Biasanya orang yang baru kahwin pergi honeymoon kat luar negara paling tidak pun pergi semenanjung ka, ni tak pergi XPDC pulak."
Kak: "Iya, masa tu kami baru sahaja menikah, cikgu da bagitau yang minggu depan pergi xpdc dakwah. Kakak pun terperanjat cikgu cakap macam tu.Tapi mau buat macam mana da namanya isteri kakakpun malu-malu jugak jadi mengiyakan jak la."
Aku: "Wah mantap tu. Tak pernah lagi dengar honeymoon macam ni. Selalunya honeymoon ke luar negara tapi ni ikut pergi berjihad pulak. Alhamdulillah besarnya jiwa cikgu."
Kak: "Entah la lan, cikgu cakap inilah honeymoon kami. Hampir setiap tahun cikgu bawa kakak buan madu macam ni. Semenjak anak kakak pertama tu dilahirkan hingga sekarang. Walaupun kakak mengandung cikgu tetap bawa kakak join xpdc. Kadang-kadang kakak rasa tak larat tu pun ada."
Aku: "Habis tu kenapa kak tak tolak jak kalau cikgu ajak."
Kak: "Bukan kakak tak nak tolak tapi mungkin time xpdc ni jak la masa yang banyak untuk kami bersama. Tau jugak la kan cikgumu macam mana. Bila di rumah siang dia sibuk dengan sekolah, bila malam pula sibuk dengan kerja jemaahnya. Tengah malam baru balik. Kadang-kadang tak balik langsung. Sebab tu kakak tak kisah."
Aku: "Owh. Tapi kak bila kakak cerita macam ni, teringat pula kisah Siti Aisyah dengan Rasulullah, kemana-mana pun ingin ikut Rasulullah berperang."
Kak: "Mungkinlah jugak. Tapi tu lah kenangan yang tidak boleh kakak lupakan. Bila bersama cikgu, cikgu tidak pernah tinggalkan kakak untuk ajak pergi program jemaah. Kadang-kadang kakak pergi jugak walaupun kakak tak larat sebab kakak tengok cikgu bersungguh-sungguh ajak kakak ikut program jemaah. Mungkin kalau cikgu tak buat macam tu pada kakak, rasanya kakak mungkin jadi seorang yang pasif terhadap program-program jemaah. Cikgu sahaja yang menjadi tulang belakang kakak untuk kaka sentiasa istiqomah dengan program jemaah ni."
Aku: "Betul tu kak,. Sekarang ni susah mau cari suami yang boleh buat macam apa yang kakak alami dulu. Baru jak kahwin seminggu dua sudah ajak isteri  untuk berjihad bersama-sama. Bila time mengandung dan ada anak pun buat benda yang sama jugak. Sampai saya tengok pergi demonstrasi pun cikgu bawa kakak dan anak-anak demonstrasi sekali. Kalau saya belum tentu lagi dapat buat benda tu semua, apa lagi nak istiqomah."
Kak: "Tak palah lan, I'Allah kakak doakan, Jangan risau, bila kita terus bantu agama Allah, I'Allah Allah akan atur diri kita, suami, isteri dan anak-anak kita dengan begitu baik. Moga sentiasa Isthiqomah dalam perjuangan Islam. Dan yang paling penting sentiasa memahami dan kuat-menguat di antara satu dengan yang lain. Bukan sama-sama pasif pulak" Sindir kakak kepadaku.
Aku:" I'Allah kak. Da nak dekat asar ni kak jom balik sebab nak terus ke tapak program solat di sana. Takut cikgu tercari-cari pulak. Tak pasal-pasal kena marah cikgu aku lewat datang."

Selesai makan di restoran kami pun terus bergerak hantar isteri murabbiku balik ke rumah. Time-time memandu ni di kepala masih termiang-miang dengan nasihat dan kata-kata isteri murabbi tadi. Begitu besar cabaran yang mereka hadapi. Namun apakan daya ilmu masih kurang, diri terasa masih belum ada kekuatan seperti mereka berdua. Namun aku tetap bersyukur sebab masih bersama-sama bersama mereka selaku orang yang berpengalaman dalam hal-hal rumah tangga seperti ini apata lagi yang hidup di dalam perjuangan Islam. Diri masih dahagakan nasihat daripada sang murabbi dan isterinya ketika diri ini bermasalah. Appaun terima kasih ku ucapkan kepada mereka.

"Jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, kaum keluarga kamu,harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik. 
(At-Taubah ayat 24)

1 comments:

Anonymous,  April 1, 2012 at 6:30 PM  

saya salute ngan murrabbi akhi

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP