Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "
Resized JPEG graphic

Debat PTPTN: Tahniah KJ dan Rafizi.

Islamic Summer Camp (ISC) G5....

Resized JPEG graphic

Hudud: Malaysia, Brunei dan Aceh...

Sultan Brunei ingin melaksanakan hukum hudud kerana takutkan Allah...

Resized JPEG graphic

Himpunan Sejuta Umat...

Sokonglah Demi Islam...

Resized JPEG graphic

Anda kecewa dengan PC anda yang lembab?...

Hari ini saya mempelajari sebuah perisian yang dapat meningkatkan boot pc anda. Pertama kali saya postkan entry mengenai teknologi maklumat sebegini...

Resized JPEG graphic

Kerana sikapmu. Maka Allah akan mencelamu....

Sepuluh celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri...

Nj Photography

Mari berkonsi Ilmu

Jelajah Ramadhan Kg Himbaan

Friday, September 11, 2009

Surau Kg Himbaan


Seminggu sudah berlalu terlupa pula nak update blog. Da dekat sebulan tak update blog. Em biasa la bila cuti 2 hari ini pengisian diri mestilah pergi xpdc dakwah bersama teman-teman. Minggu lalu kami telah menjejakkan kaki di Kg Himbaan daerah Ranau. Jauh jugak kg tu maklum la keadaan permukaan bumi di sekitar daerah Kundasang dan Ranau ni bergunung-ganang. Program kali ni seperti biasa atas stand Persatuan Siswazah Sabah (PSS) yang telah dirancang sebulan yang lalu. Program ni dinamakan program “Jelajah Ramadhan”. Untuk makluman objektif program ini adalah memberikan tumpuan kepada kawasan muallaf yang mana minoritinya umat Islam di kawasan tersebut. Aktiviti kami, mestilah berbuka puasa bersama mereka di samping beramah mesra dengan penduduk berkenaan. Jauh di sudut hati melihat budaya masyarakat di kg Himbaan, perbezaan budaya memang agak ketara di setiap daerah yang pernah aku jelajah sebelum ini kerana majoriti adalah masyarakat berbangsa Dusun. Akan tetapi agama sahaja yang tidak membezakan kami semua.


Bengkel Solat oleh Ust Jefri.

Baca adik...

Bakal MB Selangor

Ni pulak Assintantnya

Ni Pulak Bendaharinya

Praktikal kepada adik-adik tentang solat

Demo membuat roti canai

Praktikal kepada adik-adik pula

Doa selamat sebelum berbuka di rumah Abg UstJefri

Tayangan perdana "PALESTIN"

Ibu bapa pun turu menyaksikan

Bacaan Al-Quran di rumah jiran Ust Jefri


Keesokan paginya melawat SAR Kg Himbaan


Bergambar dengan berlatarkan SAR yang sedang dalam proses pembangunan

Sebelum berbuka kami adakan bacaan Yasin dan tahlil serta doa selamat di rumah abg kandung kepada Ust Jefri yang hanya bersebalahan rumah sahaja. Maklumlah kerabat keluarga di kg Himbaan ni hanya berdekatan antara satu dengan yang lain. Jadi apabila tiba musim hari raya memang agak meriah kerana dipenuhi ahli keluarga. Selepas tarawikh di surau Kg Himbaan ini kami dijemput untut kenduri di sebuah rumah penduduk kg Himbaan. Bersebelahan dengan surau tersebut. Kami adakan bacaan khatam Al-Quran, tazkirah dan diakhiri dengan doa selamat sekali. Memang ramai yang memeriahkannya. Bacaan Al-Quran ini sebenarnya dilakukan dari rumah ke rumah sehingga selesai 30 juzuk tetapi dilakukan dari juzuk ke juzuk dan dari setiap rumah ke rumah. Mungkin pendekatan penduduk kg yang muslim ini sebenarnya agak baik kerana bukan sahaja mengajak rumah yang dikunjung itu untuk beribadah tetapi mengeratkan ukhuwah sesama penduduk khususnya yang beragama Islam di kawasan tersebut. Begitu berharaganya Islam di mata mereka mungkin kerana minoritinya mereka inilah yang memberikan kekuatan untuk membuat aktiviti sedemikian rupa.
Mungkin apa yang diri ini dapat simpulkan mungkin apa yang mereka telah lakukan ini sebenarnya tidak ramai yang di lakukan oleh orang lain khususnya penduduk di kawasan yang majoritinya umat Islam. Mungkin kerana kita duduk dikawasan yang zon agak terlalu selesa sehinggakan kita terlupa untuk beribadah kepada Allah swt. Pengisian ramadhan hanya diisi dengan rutin-rutin harian seperti hari-hari biasa. Mungkin kerana penyakit “Wahna” yang telah disebutkan oleb Rasulullah telah melanda umat Islam di seluruh dunia tanpa diri kita sedari. Mari kita berbalik dan hayati 2 sabda baginda Rasulullah yang pernah baginda sabdakan.

“Berapa Ramai orang yang megerjakan solat, habuan yang ia terima hanyalah penat dan letih”.
(Hadith riwayat Al-Nasa’i)

“Berapa ramai orang yang berpuasa, tetapi ia tidak mendapat apa-apa ganjaran kecuali lapar dan dahaga”.
(Hadith riwayat Al-Nasa’i).

Mungkin kita patut hayati sabda Rasulullah berkenaan...

Bergambar dengan adik-adik sebelum pulang

Sempat melawat rumah keluarga angkat Mustakim

Bergambar kat kebun sayur pulak tu

Subahanallah...

Senyum...

Petangnya pula, mengikuti program Jelajah DPPNS

Di samping berbuka bersama-sama

Read more...
Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP