Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "
Resized JPEG graphic

Debat PTPTN: Tahniah KJ dan Rafizi.

Islamic Summer Camp (ISC) G5....

Resized JPEG graphic

Hudud: Malaysia, Brunei dan Aceh...

Sultan Brunei ingin melaksanakan hukum hudud kerana takutkan Allah...

Resized JPEG graphic

Himpunan Sejuta Umat...

Sokonglah Demi Islam...

Resized JPEG graphic

Anda kecewa dengan PC anda yang lembab?...

Hari ini saya mempelajari sebuah perisian yang dapat meningkatkan boot pc anda. Pertama kali saya postkan entry mengenai teknologi maklumat sebegini...

Resized JPEG graphic

Kerana sikapmu. Maka Allah akan mencelamu....

Sepuluh celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri...

Nj Photography

Mari berkonsi Ilmu

Selamt MenyambuT Ramadhan Al-Mubarak

Thursday, August 13, 2009

Read more...

Khidmat Masyarakat Kg Lobou

Wednesday, August 12, 2009

Sampai ke destinasi yang dituju
Bermain Futsal


Jam menunjukkan pukul 7.30 pagi, pagi tersebut aku bergegas ke padang sukan macam biasa la menunaikan hobi. Akan tetapi, hari ini kami mengadakan perlawanan futsal persahabatan dengan sahabat-sahabat lain. Matahari yang agak terik memberikan kesan kepada kulit. Macam rasa terbakar jak kulit ni. Tetapi tidak mengapa perlawanan seperti ini bukan selalu diadakan lagipun aktiviti seperti inilah yang sebanarnya yang baik bagi remaja, daripada sibuk membuang masa dengan aktiviti yang berfaedah, sekurang-kurangnya dengan bersukan ini sedikit sebanyak memberikan kebaikan kepada tubuh badan. Lagipun dengan bersukan alhamdulillah sedikit sebanyak dapat menghilangkan stress jugak.

Kawasan tandas surau

Surau Al-Islah
Pasti Kg. Lobou

Inilah dewan Kg Lobou
Bergerak ke Kg Lobou

Jam menunjukkan pukul 11.00 pagi, sedang asyik bersukan baru teringat pula hari ini ada program khidmat masyarakat di Kg Lobou, terpaksa la balik menunaikan tugas tersebut. Sms sahabat lain, mereka maklumkan yang program tu bermula pukul 8.00 pagi. Akan tetapi demi tanggunjawab, sama ada program tersebut sudah hampir nak habis ataupun tidak, terpaksa memujuk diri untuk melangkah ke program berkenaan. Rasa diri ini menjadi suatu kerugian pulak bila meninggalkan program seumpama berkenaan. Allahamdulillah sempat jugak sampai ke tempat berkenaan sekitar pukul 12.00. Nasib baik acara penutupan belum bermula. Sampai sahaja, berjumpa juga dengan sahabat-sahabat seperjungan dan penduduk kg berkenaan. Mungkin sedikit perkongsian berkenaan keadaan di kg tersebut mungkin dari segi pemerhatian kg berkenaan agak kurang mendapat perhatian dari segi kemudahan yang ada di kg tersebut. Kg tersebut adalah kg yang 50 peratus adalah keluarga Islam selebihnya keluarga Kristian.

Oleh kerana keadaan tersebut, alhamdulillah kami di atas nama Unit Amal kawasan dibawah DPP Sepanggar, turun untuk membantu penduduk kg tersebut. Apa yang kami telah lakukan adalah menaik taraf surau di kawasan berkenaan, memasang papan tanda surau dan memberikan sedikit sumbangan beras kepada penduduk yang miskin. Sumbangan beras ini disumbangkan oleh YB Ust Mohd Nasir Zakaria (Pengerusi Lajnah Kebajikan & Prihatin Masyarakat DPPP merangkap Ahli Parlimen Padang Terap, Kedah) Mungkin sedikit alternatif yang telah dibuat terhadap kg berkenaan. Syabas aku ucapkan kepada saff kepimpinan Unit Amal amnya dan DPP Sepanggar khususnya terhadap kg berkenaanj. Sesuai dengan objektif Unit Amal iaitu “Duta Penyelamat & Kasih Sayang”. Mudahan tidak sampai disini sahaja program seperti ini dilakukan.

Ust Hafizullah sedang mengedarkan makanan kepada penduduk kg

Makan pelan-pelan dik

Abg Baco turut sama makan bersama kedua anak kesayangannya

Makan dengan sahabat-sahabat

Sebelum tu makan yang ringan dulu

Ambil satu persatu ya adik

Ibu bapa juga turut menjamu selera

Petugas unit amal yang menhilangkan kepenatan

Senyum...

Ini la pemuda kita...

Bertugas tanpa mengenal penat dan lelah

PASTI Kg Lobou

Pimpinan yang turut hadir ke Kg Lobou

Ucapan daripada wakil Kg

Ucapan daripada YB Ust Nasir Zakaria
(Pengerusi Lajnah Kebajikan & Masyarakat DPPP)

Sumbagan beras daripada YB

Merupakan Ahli Parlimen Padang Terap, Kedah

Sumbangan alat memotong rumput bagi memudahkan lagi penduduk kg

Sumbangan beras kepada penduduk kg

Saguhati buat adik-adik

Da nak balik da...



Read more...

Program Remaja Soleh SMK Shan Tao

Monday, August 10, 2009

Pemandangan di hadapan Dewan Shan Tao

Alhamdulillah rasa syukur pada Alllah sepanjang 2 hari bercuti ini tidak disia-siakan. Pada hari sabtu kelmarin telah dijemput untuk mengadakan program di SMK Shan Tou, merupakan sekolah yang majoritinya berbangsa Cina. Sejarah awal pembukaan sekolah ini sebenarnya diasaskan oleh seorang paderi yang mana sekolah ini telah menitik beratkan bahasa cina sebagai bahasa pengantar. Dan sekarang ini ramai juga pelajar muslim yang belajar di sekolah berkenaan. Akan tetapi walau bagaimanapun, alhamdulillah setakat ini kami telah berjaya membina satu jaringan dakwah kepada adik-adik di sekolah berkenaan. Program sehari bersama adik-adik ini mudah-mudahan menjadi satu imblan yang besar disisi Allah. Walaupun aku berada dalam program berkenaan bersama-sama mereka dalam masa setengah hari tetapi Alhamdulillah boleh berkenalan dengan adik-adik tersebut dengan lebih dekat. Selepas zohor, aku pun switch dengan sahabatku, dengan harapan mereka ini dapat membimbing mereka selepas ini. Terima kasih kerana sudi membantu. Dan petang tersebut balik sahaja daripad program berkenaan sempat juga aku megambil gambar berkenaan iklan Festival Filem Malaysia (FFM) berhadapan bangunan pentadbiran Kota Kinabalu. Baru teringat malam tersebut adalah kemuncak festival berkenaan. Acara yang orang ramai nantikan.


Iklan FMM? Sejauh mana kebaikan kepada UMS?



Walaupun ramai yang mengetahui hakikat terdapat H1N1 di UMS, tetapi ada segelintir pihak berkenaan yang masih lagi berdegil untuk buat juga program berkenaan. Kononnya nak memartabatkan UMS konon. Tetapi hakikatnya akedemik UMS ini masih lagi rendah di mata dunia. Adakah ini program yang UMS ingin banggakan??? Dengan pakaian dan kelakuan artis yang tidak senonoh, dengan percampuran lelaki dan perempuan, budaya couple yang berleluasa. Inilah dia ciri-ciri “manusia yang seperti buih di lautan”. Mungkin seharusnya pihak UMS menilai kembali kewajaran mereka untuk menerima program sedemikian. “Indahnya Khabar Dari Rupa”.

Lagu Tema kali ini...

Adakah anda JUARA???

LDK pertama. Kretiria kita

Tekunnya..

Tayangan video

Aktiviti ke-2. 13 tabiat negatif daripada tayangan video tadi

Em jawab adik-adik

Abg. Tak faham la..

Ketua kita. Kreatif sungguh nampaknya.

Read more...

Hiburan dijulang mahasiswa diabaikan

Friday, August 7, 2009


Esok merupakan kemuncak Festival Filem Malaysia (FFM), acara ini berlangsung di Dewan Canselor Universiti Malaysia Sabah, sedar ataupun tidak sebagai mahasiswa adakah anda menyokong acara tersebut? Cuba kita fikirkan sahabat sekalian bahawa nama program sepeti ini memberikan kita output atau input kepada mahasiswa? Adakah program seperti ini menyebabkan 'universiti' ini popular kerana akedemiknya atau popular kerana hiburannya? Anda selaku mahasiswa harus menyedari sekarang ini semakin ramai mahasiswa yang menghadapi masalah kesihatan. Adakalanya timbul difikiran adakah masalah kesihatan yang dialami ini adalah wabak H1N1. Sekarang ini semakin ramai mahasiswa yang telah di kuarintinkan di bilik-bilik khas. Mungkin juga ada yang telah meninggal dunia. Jerebu yang telah diwar-warkan di berita menyebabkan proses wabak ini tersebar dengan mudah. Adakah kita sudah hampir kepada pengakhiran zaman??? Apa peranan universiti pula kepada mahasiwa? Universiti sibuk memberikan kemudahan kepada FFM ini tetapi kemudahan kepada mahasiswa pula bagaimana? Memberikan khidmat kesihatan pun tiada apalagi memberikan topeng secara percuma. Harus diingat mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Kalau benda sekecil ini diabaikan oleh pihak universiti maka ramai lagi mahasiswa yang akan terkorban kerana wabak ini. Artis Malaysia dijulang dilayan dengan sebaiknya tetapi mahasiwa yang sakit, menghidap selesema, ada yang batuk tetapi diabaikan begitu sahaja. Walhal bukan artis yang akan membawa anda masuk ke syurga.

Rasulullah pernah bersabda bahawa salah satu daripada tanda kiamat terjadinya satu wabak penyakit yang akan melanda manusia ke seluruh dunia??? Dan salah satu tanda-tanda kiamat juga ialah terdapat kepulan asap yang akan melanda timur dan barat. Asap ini akan berlaku pada masa 40 hari, apabila orang yang beriman terkena asap itu iakan akan bersin seperti selesema, manakala apabila orang kafir terkena asap tersebut maka orang kafir tersebut seperti orang mabuk, asapa kan terkeluar dari hidung, telinga dan dubur mereka.

Tepuk dada dan tanya Iman anda.

Read more...

Program Pemantapan Aqidah SMK Tambunan

Tuesday, August 4, 2009


Inilah tapak Program...

Masjid Al-Hikmah

Jam menunjukkan 9.30 pagi, hari ini atas nama Persatuan Siswazah Sabah aku dan rakan-rakan berkonvoi selama 2jam setengah merentasi Gunung Emas. Penjelahan kami kali ini memberikan seribu makna buatku melihat keindahan alam di sekitar kawasan Gunung Emas. Hari ini kami sekali lagi melangkah ke daerah Tambunan. Kami akan menjadi trainner kepada sebilangan adik-adik pelajar muslim di seluruh sekolah menengah daerah Tambunan. Adik-adik yang akan kami didik adalah adik-adik yang telah dipilih oleh cikgu-cikgu mereka dari setiap sekolah di daerah Tambunan termasuk SMU Tambunan dan SMK Nambayan (SEMENAM). SMK Tambunan telah menjadi tuan rumah bagi program kali ini. Bila Sampai sahaja ke sekolah berkenaan, sedikit gembira rasa di hati melihat pada pandangan mata ini adik-adik yang kami didik ketika Program Bengkel Solat di SMK Nambayan sempat bersalam-salaman dan bertanya khabar mereka dan nampaknya mereka masih lagi ada potensi menjaga solat mereka seperti mana yang telah mereka praktikkan ketika program solat di sekolah mereka. Hari ini mereka datang dengan hati yang ikhlas dan tanpa sebarang paksaan daripada guru mereka sendiri. Nampaknya masih ada lagi kesungguhan mereka terhadap program berunsurkan agama ini meskipun Islam adalah umat yang minoriti di daerah Tambunan. Mereka telah tunjukkan bahawa ilmu agama itu amat penting. Syabas adik-adikku.


LDK bersama adik-adik

Al-Quran Vs Bible

Seperti kebiasaanlah bila mana menyebut soal ‘aqidah’ mestilah berkenaan dengan perbezaan agama. Bemain di dalam fikiran ini bagaimana nak memantapkan aqidah adik-adik ini??? Aqidah merupakan akar kepada agama Islam. Bila mana sahabat-sahabat membaca sebuah kitab karangan Fathi Yakan “Madha Ya’ni Intima’i Lil-Islam” (Apa Ertinya Saya Menganut Islam), penulisan pada bab pertama pada mulanya akan menyentuh berkenaan aqidah di mana Fathi Yakan menyebut bahawa “aqidah yang benar lagi murni adalah syarat pertama bagi seseorang yang mengaku dirinya beragama Islam dan menjadikan Islam sebagai cara hidupnya. Pegangan tersebut mestilah selari dengan Al-Quran dan Sunah Rasulullah saw.” Ini menunjukkan bahawa aqidah merupakan perkara pangkal yang amat penting bagi membentuk Islam itu sendiri.

Ustaz memutuskan bahawa aku akan menjadi fasi kepada adik-adik muslimah. Mulanya menolak, tetapi memandangkan kekurangan fasi muslimah, maka demi tanggungjawab yang dipikul maka aku menerima seadanya. Sebelum memulakan aktiviti dalam kumpulan, mestilah sesi ta’aruf dulukan. Ta’aruf punya ta'ruf, aku tertarik dengan seorang kisah budak dari kumpulanku yang mana adik ni baru sahaja 2 bulan tukar agama kepada Islam. Bila ditanya kenapa tukar agama. Responnya hanyalah kerana dia ikut emak dia masuk Islam. Bila ditanya konsep “Trinity” dia hanya tahu bapa tuhan dan anak tuhan sahaja tapi tidak tahu roh kudus. Maknanya dpat aku simpulkan dia juga seperiti kebanyakan umat Islam pada masa kini yang hanya mengikut ajaran Kristian sekadar ikutan sahaja. Tapi tidak mengapa mudah-mudahan adik ini akan menjadi umat Islam yang memiliki Islam yang sebenarnya dan bukan hanya ikutan semata-mata.

“Baiklah adik-adik hari ini abang tanya, berapa ramai adik-adik di sini yang pernah baca tafsiran Al-Quran @ Bible?” Selaku permulaan bagi bual bicara dengan adik-adik. Akan tetapi ramai yang tak bagi respon. Tapi tidak mengapa mungkin ini adalah cabaran buatku untuk membuat adik-adik ini yakin dengan ajaran Islam. Seperti biasa adik-adik ini akan dibekalkan dengan sebuah Al-Quran dan sebuah bible. Sepanjang aktiviti kami mempelajari berkenaan dengan persamaan dan perbezaan antara Al-Quran dan Bible dan bagaimanakah sejarah penyelewengan kitab Bible itu bemula. Nampaknya semakin ramai yang mula mendalami ilmu ini. Makin banyak pula soalan yang adik-adik ini lontarkan ada juga soalan-solan yang merapu. Pening dibuatnya. “Abang jawab sekadar yang termampu kalau mahu tahu lebih lanjut rujuk ust adik-adik”. Itu sahaja yang mampu aku ucapkan.

Ust Nicholas Silvester dan Ust Ayyub yang merupakan aktivis gereja pada dahulunya telah dijemput bagi menyampaikan ceramah kepada adik-adik peserta. Sedikit sebanyak memberikan keyakinan kepada adik-adik bahawa Islamlah merupakan agama yang sebenar-benarnya. Apabila diceritakan pengalaman mereka berdua ini di mana mereka telah digelar berkhidmat dengan gereja sekian lama sehingga dinaikkan pangkat sebagai “Tentera Kristus”, bukan calang-calang pangkat yang diberikan. Akan tetapi Maha Suci Allah, Allah memberikan hidayah dengan sesiapa sahaja Dia kehendaki, dengan mukjizat Al-Quran Allah telah membuka pintu hati mereka menerima Islam dan sekarang menjadi pendakwah bebas kepada orang Islam terutama golongan mualaf. (Subahanallah).

“Adikku sekalian apa yang abang harapkan agar adik-adik ini sentiasa Istiqomah dalam perjuangan adik-adik. Jangan biarkan Islam ini di anggap lemah oleh orang yang bukan seakidah dengan kita sehinggakan mereka sanggup memperlekehkan agama kita. Adik-adik harus buktikan bahawa Islam adalah agama yang sempurna, mudah dan tidak membuatkan kita terbeban.” Nasihat yang mampu diungkapkan sebelum kami berpisah. InsyaAllah kami doakan adik-adik selamat dunia dan akhirat.
























Read more...
Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP