Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "
Resized JPEG graphic

Debat PTPTN: Tahniah KJ dan Rafizi.

Islamic Summer Camp (ISC) G5....

Resized JPEG graphic

Hudud: Malaysia, Brunei dan Aceh...

Sultan Brunei ingin melaksanakan hukum hudud kerana takutkan Allah...

Resized JPEG graphic

Himpunan Sejuta Umat...

Sokonglah Demi Islam...

Resized JPEG graphic

Anda kecewa dengan PC anda yang lembab?...

Hari ini saya mempelajari sebuah perisian yang dapat meningkatkan boot pc anda. Pertama kali saya postkan entry mengenai teknologi maklumat sebegini...

Resized JPEG graphic

Kerana sikapmu. Maka Allah akan mencelamu....

Sepuluh celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri...

Nj Photography

Mari berkonsi Ilmu

Kem Remaja Islam Smk. Kanibongan, Pitas

Thursday, July 30, 2009

Da nak pulang da...

Program selama 3 hari 2 malam di Kem Rela, Tuaran melibatkan 70 orang peserta daripada SMK Kanibongan, Pitas. Bila sebut pasal Pitas teringat pula dengan XPDC dakwah pada tahun 2005 kalau tak silap la. “First Time” datang ke pekan baru Pitas memang agak terharu yalah pekannya agak kecil. Mungkin pekan tu baru di buka kot. SMK Kanibongan, Pitas ini bila nak dicerita serba sedikit keadaannya memang agak terharu juga, boleh dikatakan kawasannya agak pedalaman. Lebih kurang semacam SMK Nambayan juga. Majoriti di sekolah mereka ramai yang berjalan kaki ke sekolah. Bila di tanya seorang adik-adik peserta, “Berapa jam adik berjalan kaki dari rumah ke sekolah?”. “ 3 jam bang, tapi sebelum tu kalau macam saya yang tinggal di pulau kena naik bot dahulu selama 2 jam baru jalan kaki selama 3 jam untuk sampai ke sekolah.” Kata adik peserta. Agak terharu juga dengar rintihan dorang.


Selamat tinggal semua...

Adik-adik peserta

Perjalanan mengambil masa selama 3 jam untuk sampai ke Kem Tuaran ini adalah satu pengalaman yang sungguh bermakna buat mereka. Perjalan adik-adik ini sangat jauh sekali almaklumlah Pitas dengan Kota Kinabalu. Bukan sahaja berbukit-bukau bahkan jalan agak tidak rata juga. Maklum lah ‘first time’ mereka buat program di luar kawasan Pitas. Nasib baik mereka naik bas, kalau berjalan kaki jugak, tak sampai-sampai lah jawabnya. Pada hari tersebut, atas stand Persatuan Siswazah Sabah (PSS), kami seramai 10 orang fasilitator, 6 orang muslimin dan 4 orang muslimat turun bertemu adik-adik ini dalam program KEM REMAJA ISLAM. Apabila sampai sahaja ke Kem Rela ini, kami solat maghrib sebelum bersua muka dengan adik-adik berkenaan, tegok sahaja muka mereka mesti da naik boring dorang sebab tak da aktiviti yang disediakan oleh guru-guru, kesian mereka... Tapi tidak mengapa, kakak-kakak dan abang-abang PSS ni sedia membantu adik-adik.

Solat jamak dulu

Bang asikin, nak minta autograf boleh???

Semoga adik-adikku berubah dan berjaya. Gud Luck!!!

Read more...

Kem Kesempurnaan Solat Smk Nambayan

Thursday, July 16, 2009

Akhirnya Kami Pun Sampai jua

Bergambar di hadapan Masjid daerah Keningau sebelum meneruskan perjalanan.

Selama 3 hari bersama adik-adik SMK NAMBAYAN di daerah Tambunan merupakan pengalaman cukup bermakna. Banyak pengalaman yang dilalui bersama adik-adik ini. Daerah tambunan ini merupakan salah satu daerah yang minoritinya umat Islam. Bila ditanya pada adik-adik ini majoriti mengatakan yang muslim di dalam kelas mereka hanya seorang dua. Melihat keadaan mereka yang miskin, hanya berjalan kaki ke sekolah berbatu-batu, namun semangat juang demi menuntut ilmu tidak pernah luntur, ada jugak sebahagian mereka tinggal di Rumah anak yatim Tambunan dan ada sebahagian mereka tinggal di asrama sekolah berkenaan. Pada pagi Jumaat kami dijemput oleh Ust. Hatta yang merupakan salah seorang guru yang mengajar di daerah tersebut, beliau banyak memberi sumbangan kerana menjadi orang tengah kami melebarkan dakwah di daerah tersebut.

Sarapan bersama Ust.Hatta

Pagi jumaat tersebut, dia membawa kami sarapan dan menceritakan sedikit sebanyak keadaan dan situasi penduduk di sekitar daerah Tambunan. Terima kasih banyak-banyak kepada Ust.Hatta melayan kami sepanjang kami berada di sana.

Suasana waktu pagi di kawasan sekolah.

Adik-adik peserta kem

Kerena adik-adik sewaktu mendengar kuliah,

Catat adik, jangan tak catat....

Peningnya....

Ngatuknyer....
Dewan makan pun ada,

Aminnnnnn....

Kepada adik-adik tambunan,
Teruskan menuntut Ilmu, jangan tinggalkan solat, banyakkan bertanya dengan Ust & Ustzh adik-adik di sekolah, ambil ruang dan peluang menuntut ilmu agama sepanjang berada di sekolah dan buktikan adik-adik boleh berjaya seperti adik yang bukan seakidah dengan kita.

Kepada sahabat-sahabatku sekalian,
Jika ingin buat program jangan lupa singgah daerah Tambunan ini, ambillah ruang dan peluang melebarkan dakwah didaerah tambunan ini. Lebih ramai adik-adik kita ini dahagakan Ilmu agama di daerah Tambunan ini, jangan biarkan mereka tercicir dari tali Allah, ikat dan peganglah mereka bersama-sama anda juga, jangan biarkan Islam didaerah Tambunan ini pupus. Kalau agama lain boleh Istiqomah dalam menyampaikan dakwah di daerah Tambunan, mengapa kita tidak buktikan agama kita juga begitu??? Tepuk dada tanya Iman...



Read more...

Sukaneka PASTI 2009

Friday, July 3, 2009

Ahad lepas, Unit Amal Tawau turun membantu Jabatan PASTI Tawau dalam menganjurkan Sukaneka PASTI 2009 di Padang Bandaran Tawau.


Kami turun awal sehari untukmemastikan semua kerja siap dan berjalan seperti yang dirancang untuk hari berikutnya. Petugas petugas unit amal juga berkhemah pada malam tersebut untuk memastikan tidak ada berlaku gangguan atau sabotaj terhadap peralatan peralatan dan kelengkapan Sukaneka pada keesokan harinya.




Ahli-ahli Nisa juga bersama membantu dalam gerak kerja menyempurnakan persediaan menghadapi Sukaneka PASTI kali ini.





Alhamdulillah... semua berjalan dengan lancar. Terima kasih kepada semua ahli ahli muda Unit Amal Tawau yang sedia berkhidmat menjalankan tanggungkawab demi memastikan semuanya berjalan dengan sempurna. Hanya ucapan terima kasih yang dapat diucapkan. Semoga Allah memberi ganjaran yang setimpal pada kalian semua.



Daripada : UNIT AMAL KAWASAN TAWAU

Read more...
Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP