Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "
Resized JPEG graphic

Debat PTPTN: Tahniah KJ dan Rafizi.

Islamic Summer Camp (ISC) G5....

Resized JPEG graphic

Hudud: Malaysia, Brunei dan Aceh...

Sultan Brunei ingin melaksanakan hukum hudud kerana takutkan Allah...

Resized JPEG graphic

Himpunan Sejuta Umat...

Sokonglah Demi Islam...

Resized JPEG graphic

Anda kecewa dengan PC anda yang lembab?...

Hari ini saya mempelajari sebuah perisian yang dapat meningkatkan boot pc anda. Pertama kali saya postkan entry mengenai teknologi maklumat sebegini...

Resized JPEG graphic

Kerana sikapmu. Maka Allah akan mencelamu....

Sepuluh celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri...

Nj Photography

Mari berkonsi Ilmu

Kem Remaja Islam Sipitang 2011. Allah!!! Dekat di Hati...

Thursday, June 23, 2011

Masjid Hj Awang Hashim pekan Sipitang
 Perjalanan ke Sipitang
Setelah mengadakan program di Kota Kinabalu, kali ini merantau ke daerah jauh di selatan pedalaman Sabah iaitu Sipitang. Hampir satu jam lebih perjalanan daripada Beaufort (Kalau jalan tidak sesak la). Sudah hampir setahun tidak menjejakkan kaki ke sini. Kali terakhir aku menjejakkan kaki sewaktu hendak ke Sarawak. Itu pun hanya singgah makan. Namun pada kali ini, aku akan berkelana selama 3 hari 2 malam untuk membantu adik-adik kelab remaja ukhuwah dan sahabat daripada persatuan Siswazah Sabah cawangan Sipitang. 

Pemandangan matahari terbenam di Espland

Sabar dan Ikhlas 
"Allah!!! Dekat Di Hati." merupakan tema pilihan Kem Remaja Islam (KRIS) cawangan Sipitang pada tahun ini. Suatu tema yang cukup menarik. Entah mengapa tema tersebut buat aku jatuh hati. Opsss... Bukan pada orang yang mencadangkan tema tersebut, tetapi terhadap tema yang dicadangkan itu. Sungguh sinonim sekali, mengambarkan yang Allah sentiasa dekat dihati. Bukan setakat solat di masjid mahupun qiam di rumah, tetapi dimana-mana sahaja kita berada. Allah sentiasa bersama kita. Apa yang penting sama ada sedar ataupun tidak bahawa Allah sentiasa dekat dengan kita. Teringat petikan kata-kata daripada buku & filem ayat-ayat Cinta, tatkala seorang lelaki tua teman sepenjaranya fahri mengingatkan fahri peristiwa nabi Yusuf a.s. "Yusuf tahu Allah sentiasa berbicara kepadanya. Kau (fahri) mau tau apa yang di katakan Yusuf?" 

Kata Yusuf, 
"Ya Allah, jika memang kehidupan penjara lebih bererti bagiku berbanding dunia luar maka aku lebih memilih kehidupan dipenjara tetapi lebih dekat denganMu berbanding hidup dengan manusia penipu."

"Allah sedang berbicara denganmu tentang sabar dan ikhlas." Sambung lelaki tua itu kepada Fahri. Sabar dan ikhlas, dua perkataan yang berlainan makna. Kedua-dua perkataan ini merupakan perkataan yang berbentuk abstrak kerana tidak dapat dilihat dengan mata kasar seorang manusia. Walau bagaimanapun, kedua-du makna ini bermula daripada hati. Ikhlas daripada hati dan sabar juga daripada hati. Kedua-dua perkataan ini saling berkaitan di anttara satu sama lain. Tanpa perasaan ikhlas sudah tentu Nabi Yusuf akan mudah untuk hilang sabar, tunduk kepada hawa nafsu, tergoda terhadap seorang wanita, dan mungkin juga akan terjerumus ke dalam lembah zina. Namun berkat keikhlasan terhadap penciptanya telah mengukuhkan perasaan sabarnya terhadap godaan dunia kerana dia yakin bahawa Allah jugalah tempat beliau meminta pertolongan sungguhpun sanggup memilih untuk dipenjara. 

Pondok perhentian tempat kami qailullah
Nilai sebuah program.
Masjid Hj Awang Hashim. Itulah tempat untuk kami bertandang. Sampai sahaja di tempat program, kami dijemput oleh beberapa adik-adik KRU dan juga sahabat PSS. Nampak keletihan diwajah mereka. Terima Kasih kami ucapkan. Namun seperti biasa la apabila program sebegini rupa, perkara pertama yang saya setkan di dalam minda ialah tidak mengharapkan layanan yang istimewa. Walaupun kami hanya datang sebagai status "tetamu" sekalipun. Bagi kami cukup sekadar menerima kami untuk bersama-sama menjayakan program tersebut, itupun sudah cukup memadai.

Barisan Ajk Pelaksana

Hari kedua menjelang. Baru aku tahu bahawa peserta hanya sekitar hampir 60 orang.Itupun aku tahu setelah bersembang dengan beberapa orang ajk KRIS untuk mendapatkan kepastian. Tidak seperti KRIS yang aku hadiri sebelum-sebelum ini, selalunya mencapai sehingga 100-300 orang seperti di Kota Kinabalu mahupun di daerah lainnya. Tapi di Sipitang sekadar 60 orang sahaja. Itupun nisbah muslimin adalah lebih banyak daripada muslimat.Bagi aku mungkin jumlah tersebut adalah rileven bagi komuniti sebuah pekan pedalaman luar bandar jika dibandingkan dengan komuniti di kawasan bandar seperti Kota Kinabalu. Namun, aku tidak peduli terhadap bilangan peserta, bagiku itu bukan nilai gambaran yang menunjukkan bahawa program KRIS tidak berjaya. Namun apa yang lebih penting adalah objektif KRIS iaitu untuk membina pendokong gerakan Islam yang akan menyambung rantai perjuangan di daerah Sipitang ini. Mungkin ada baiknya untuk mengawal bilangan peserta yang sedikit. InsyaAllah kuantiti yang sedikit mampu untuk membina peserta yang lebih berkualiti. Itu yang lebih penting.


Barisan peserta KRIS

Espland sebuah persinggahan.
Jam menunjukkan 11.30 pagi. Perut pun mula berbunyi.

"Zul, jom keluar makan, lapar pulak, pagi tadi kita tak sempat sarapan". Berkataku kepada seorang teman. "Bah, jom lah kita keluar jalan-jalan. Kita pergi Espland." Jawabnya. "Espland tu di mana?" Tanyaku lagi. "Alah, taman kat tepi pantai." Balasnya lagi.
"Tak kisah la, yang penting kita pergi makan". Sambil memegang perut yang sedang berbunyi..

Seperti kebiasaan bila da habis makan aku akan duduk sekejap. Biasa la perut perlukan pencernaan juga. Namun, sebelum kami balik tiba-tiba ada pula si kawan sorang ni nak singgah di pondok persinggahan. "Bang jom pergi pondok tu seronok pulak tengok orang manancing." Katanya. "Bah, jom la. Alang-alang dah lalu apa salahnya kita singgah." Jawabku pula.

Cuaca yang cerah dan angin yang sepoi-sepoi serta pemandangan laut yang luas terbentang membuatkan hatiku sangat tenang. Sempat jugak kami semua qailullah seketika. Wajar sekali ramai penduduk datang ke sini untuk memancing mahupun beristirehat. Kemudahan yang ada di sini pun cukup lengkap dengan tandas, tempat berjogging dan padang untuk bersukan.

Bagiku melancong sambil berdakwah tidak akan lari dari hidupku. Namun matlamat yang utama adalah mardhatillah. Dan semestinya aku meletakkan dakwah yang utama. Cuma melancong itu hanya aktiviti sampingan. Maklumlah hidup hanya sekali. Belum tentu dapt datang lagi. Sebab tu aku lebih suka menghargai aktiviti yang ada. Bak kata pribahasa "sambil menyelam minum air". Namun tugas tidak di lupa dan pastinya mengngati matlamat yang utama. Walaupun di mana sahaja berada. Apa yang penting mencari MARDHATILLAH. "Dah masuk asar, jom kita balik. Takut dorang yang lain cari kita pula." Kataku sambil melihat jam di tangan. "Sebelum matahari terbenam kita datang ke sini lagi, pasti sangat cantik." Sambungku lagi. Namun kawanku hanya menganguk sahaja lalu kami pun terus jalan menaiki kereta meninggalkan makcik-makcik yang memancing di pondok itu... 

Peserta KRIS dengan gaya lain.
p/s sebelum aku berundur mudah-mudahan kata-kata ini memberi motivasi untuk para pembaca


Tentang Waktu

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Allah.
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati.
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.


Anak kepada rakan seusrah dan senaqib semasa aku sekolah menengah dahulu Abg Karim Abd Rahim
Firman Allah,

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 
"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan ni'mat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena ni'mat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk."

Di bawah saya sediakan pautan berkenaan program dan aktiviti serta maklumat KRU dan PSS Cawangan Sipitang.

Gambar aktiviti KRIS Sipitang

Blog KRU & PSS Sipitang
http://krucawangansipitang.blogspot.com/




Review video Kem Remaja Islam Sipitnag 2011

Read more...

Sambutan Hari Guru Pasti Negeri Sabah 2011

Thursday, June 9, 2011

 


8 Jun 2011 - Pusat Asuhan tunas Islam (PASTI) negeri Sabah telah mengadakan upacara tahun Sambutan Hari Guru Pasti Peringkat Negeri Sabah bertempat Hotel Likas Square, Kota Kinabalu. Seramai hampir daripada 100 orng guru PASTI dari seluruh negeri Sabah turut turun untuk menjayakan program tersebut. Program tersebut telah dirasmikan oleh Ketua Pengarah PASTI yang baru iaitu Cikgu Hasan. Ini adalah program yang pertama daripada beliau setelah beliau baru shaaja dilantik menjadi Ketua Pengarah PASTI pusat pada tahun ini.Program ini berlangsung selama 3 hari sehingga Jumaat ini. Pada malam tersebut telah berlangsung acara penyampaian anugerah kepada PASTI terbaik, guru PASTI terbaik dan perkhidmatan PASTI terbaik sepanjang tempoh tahun berkenaan. Bukan sahaja itu terdapat juga acara nasyid yang disampaikan oleh bekas murid-murid pasti dan tidak ketinggalan juga iaitu acara cabutan bertuah kepada guru-guru PASTI.

Persembahab Nasyid Daripada anak-anak PASTI




Ucapan Ketua Pengarah PASTI Pusat



Para guru, mudir-mudir dan MGP yang turut hadir



Bacaan Ikrar
 



Tayangan Montaj



Persembahan Nasyid





Majlis Penyampaian Anugerah












 Sesi bergambar bersama para pemenang anugerah

Read more...

Lagu Tema Imam Muda 2



Lirik Lagu Tema Imam Muda 2 : Hambamu (Mawi ft Akhil Hayy)

Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa

Read more...

Montaj sempena KRIS 2011

Wednesday, June 8, 2011

-Montaj Penutupan Kem Remaja Islam- 






-Montaj Malam Kesenian Islam-

Read more...

Montaj Pembukaan Kem Remaja Islam (KRIS)

Thursday, June 2, 2011




P/S: Hak Cipta tidak terpelihara.. Silakan kepada yang berminat...

Read more...
Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP