free counters

Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Nj Photography

LIMA MAKSIAT YANG DISEGERAKAN BALASANNYA

Saturday, April 10, 2010


Daripada Ibnu Omar r.a berkata: Berhadap Rasulullah s.a.w. kepada kami ( pada suatu hari ) kemudian beliau bersabda; “Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya ( kalau kamu telah mengerjakannya ), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah s.w.t., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara-perkara itu ialah:


1. Tiada terzahir ( nampak ) perrzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha’un yang cepat merebat dalam kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang terdahulu.


2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalahkan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.


3. Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada ada binatang ( yang juga hidup diatas permukaan bumi ini ) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah s.w.t.


4. Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan meluasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.


5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah s.w.t. yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka ( di saat Itu ) Allah akan menjadikan peperangan dalam kalangan mereka sendiri “

( H.R. Ibnu Majah )

1 comments:

A. April 24, 2010 at 12:01 AM  

salamwarahmatullah
bagaimanakah cara untuk kita mengetahui status sesebuah hadith itu? tq

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP