Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Nj Photography

Mari berkonsi Ilmu

Jangan bersedih dengan apa yang anda lakukan...

Tuesday, September 28, 2010

Teringat sebuah rangkap maher zain...

"I'll try to follow your way
And do my best to live my life
as you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me"

Menjadi tanda tanya di dalam sebuah kehidupan, adakah masih ada harapan dalam mengejar Impian seperti apa yang diungkapkan dalam rangkap di atas???? Suatu perkara yang agak sukar untuk dilakukan kerana diri bukan seorang manusia yang ma'sum yang bebas daripada melakukan sebarang dosa. Bukan juga seorang bayi yang baru dilahirkan yang mana mereka suci daripada mengenal erti dosa seperti sehelai kain putih yang BERSIH DAN SUCI. 

Menjadi tanda tanya juga adakah perkara yang dilakukan seperti baginda sudah kita lakukan terhadap diri kita. "Idola saya adalah Rasulullah." Itulah ungkapan yang pernah saya keluarkan sewaktu Ustaz & Ustazah menyoal siapa idola yang paling saya kagumi. Namun bila Ustaz dan Ustazah menyoal kembali adakah saya melakukan pekara seperti yang rasulullah lakukan? Hanya senyuman malu mampu ditonjolkan di raut wajah ini untuk memberikan jawapan kepada Ustaz dan Ustazah saya. Andaikata Allah yang menyoal soalan yang sama ke atas diri ini? Apa pula yang akan saya jawab? Perasaan malu yang mencurah-curah di saksikan para malaikat dan mungkin juga oleh rjuataan manusia di hari akhirat nanti. Di mana saya ingin meletakkan malu ini kepada Allah??? Ujian yang kecil sahaja masih belum dapat diatasi sebagai seorang hamba. Tetapi inginkan pula menjadikan Rasulullah sebagai Idola yg dikagumi.

Adakah pengakhiran hidup hambaMu ini menemukan kebaikan ataupun sebaliknya??? Adakah dakwah yang kita tinggalkan di muka bumi ini mampu untuk membantu di akhirat kelak??? Mungkin kita masih ingat bagaimana Nabi Musa berdakwah selama ratusan tahun. Penuh dengan cabaran dan dugaan yang diberikan sehingga hampir dibunuh oleh raja Firaun. Namun tetap cekal dan tabah dalam berdakwah walaupun hanya berjaya mendapat pengikut puluhan orang. Namun kerana keikhlasan yang ada pada nabi Musa Allah berikan Syurga baginya. Adakah kita mampu berjuang seperti Nabi Musa ini??? INILAH MANUSIA, adakalanya hanya mampu melihat dan melontarkan kritikan terhadap apa yang orang lain lakukan tetapi bukan membantu dalam perbaiki dari apa  kelompangan yang manusia lakukan. Kritikan bukan salah satu perkara yang dapat menyelesaikan sebuah masalah. Seharusnya memberikan cadangan untuk menutup kelompangan yang ada. Barulah dikatakan sebagai penyelesaian masalah.

Sedarkah kita Allah memberikan kita satu penyelesaian kepada satu persoalan...
 
"Tidak ada suatu yang dapat mengantikan zina melainkan perkahwinan."
"Tidak ada suatu yang dapat mengantikan dosa melainkan pahala."
"Tidak ada suatu yang dapat mengantikan benci melainkan erti kasih sayang"
"Tidak ada suatu yang dapat mengantikan dengan nafsu melainkan kesabaran."
"Tidak ada suatu yang dapat mengantikan dengan kerinduan melainkan  dengan berdoa kepada Allah"
"Tidak ada suatu yang dapat mengantikan Neraka melainkan Syurga yang penuh kenikmatan."
"Tidak ada suatu yang dapat mengantikan kekecewaan terhadap dosa besar yang begitu banyak dilakukan yang dilakukan melainkan Taubat Nasuha yang dianugerahkan olehNya."




Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP