free counters

Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Nj Photography

Pandangan mata yang jatuh ke hati.

Friday, January 14, 2011

 Tempat istirehat
Hiking Unit Amal
Aktiviti bersama kawan-kawan Unit Amal mengharungi hutan belantara untuk sampai ke dataran air terjun bukit gelas, Taman Bukit Tawau. Kami seramai 40 orang ahli mengisi program cuti persekolahan dengan mengembara sambil menikmati keindahan alam ciptaan tuhan. Perjalanan yang mengambil masa selama 45 minit itu cukup membuatkan kami semua bermandikan peluh. Sampai sahaja di tempat tersebut kami terus merehatkan diri. Akan tetapi amat yang lebih menariknya program ini kerehatan ini sungguh tidak terasa apabila dihidangkan dengan pengisihan jihad oleh sahabat kami. Inilah bezanya apabila meletakkan Islam di suatu tempat yang tinggi. Di mana-mana sahaja aktiviti hubungan kita lakukan yang paling penting sekali adalah hubungan kita dengan Allah swt tidak pernah dilupakan. Sambil-sambil berehat sambil-sambil itulah juga sahabat memberikan tazkirah yang ckup menyegarkan kembali roh diri ini.

Pemandangan air sungai sekitar air terjun tersebut

Di samping telinga mendengar ucapan sahabat, saya mengambil kesempatan memetik jari beberapa pemandangan di sekitar kawasan Air terjun bukit gelas. Semakin jari menekan picu kamera terasa hati menjadi semakin tenang. Betul la kata pepatah mengatakan. adakalanya pandangan mata ini akan jatuh ke hati. Bukan pandangan seorang lelaki kepada seorang gadis yang lain tetapi pandangan manusia terhadap ciptaan tuhannya. Pandangan yang sebegini rupa amat berbeza kerana pandangan ini selalunya terjadi di antara kedua-dua jantina manusia. Memang benarlah sesetengah pakar kauseling mengatakan bahawa bila mana seseorang itu menghadapi tekanan fizikal di tempat kerja, atau apa jua bentuk tekanan sebaiknya seseorang itu perlu mengasingkan diri ke dunia luar yang bermaksud mengembara atau bercuti-cuti Malaysia. Melancong itu bukan bermakna membeli belah kat shoping-shoping kompleks atau berhibur di sunway lagoon tetapi merehatkan diri dengan melihat tempat-tempat yang indah ciptaan tuhan.

Air terjun bukit gelas

Ciptaan Manusia vs Ciptaan Tuhan
Cuba rakan pembaca sekalian berfikir sejenak, apakah yang anda suka lakukan sekiranya anda akan menghadapi tekanan? Sejauh mana keberkesanan aktiviti yang anda lakukan itu dalam mengurangkan tekanan? Dan berapa lamakah tempoh masa tekanan tersebut akan hilang? Di tambah lagi dengan harga yang akan anda belanja untuk mengurangkan tekanan tersebut?

Sebagai contoh kita ambil dua perbezaan yang mudah jika kita bandingkan makan ais krim buatan manusia dengan melihat pemandangan di tepi pantai. Dua benda yang berbeza tapi perlaku yang sama. Membeli ais krim untuk mengurangkan tekanan memerlukan kos yang tinggi manakala menggunakan nikmat mata untuk menikmati pemandangan alam tidak memerlukan apa-apa kos pun. Menikmati ais krim untuk kesan jangka panjang terhadap kesihatan diri adalah tidak baik mungkin akan berlaku penyakit diabetis, masalah kegemukan dan sebagainya berbanding apabila kita memandang alam ciptaan tuhan.

Justeru itu mungkin apa yang penulis ingin sampaikan bahawa ciptaan Allah ini memang tiada tolak bandingnya jika ingin dibandingkan dengan ciptaan manusiawi. Satu ciptaan Allah itu belum mampu untuk di tandingi oleh berjuta-juta ciptaan manusia. Walaupun di kumpul 10 keturunan sekalipun. Dan apa yang menariknya ciptaan Allah ini adalah mempunyai tujuan-tujuan tertentu walaupun ianya bermula daripada sekecil-kecil zarah sehingga sebesar-besar alam semesta. Subhanallah.....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP