free counters

Followers

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Nj Photography

Hudud: Malaysia, Brunei & Aceh.

Friday, October 14, 2011


Hari ni saya ingin postkan sebuah berita menarik dari negara jiran brunei yang mana mengikut perkembangan berita portal rasmi daripada negara Brunei (Pelita Brunei) telah mengeluarkan keterangan bahawa Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam bertitah menegaskan agar Akta Undang-Undang Jenayah Syara' diwujudkan dan dilaksanakan serta mendapat perhatian yang serius dan segera.

Sungguh mengkagumkan dengan pemerintahan Sultan Brunei, demi Islam beliau sanggup menitahkan rakyatnya agar melaksanakan hukum Allah di atas muka bumi ini. Dia berkata demikian bukan atas sebab politik tetapi di atas takutnya baginda dengan Allah swt.

"Jika ada yang masih juga berkata "tidak" atau "tunggu dulu", ini adalah tidak kena, tegas baginda. Kerana siapalah kita di hadapan Allah untuk berkata demikian sedangkan undang-undang tersebut bukan baru digubal tetapi telah termaktub di dalam Al-Qur'an dan Al-Hadis, lebih seribu empat ratus tahun lagi" Titah baginda lagi.

Oleh yang demikian kerajaan Brunei sekarang ini telah mengadakan seminar Seminar Antarabangsa Perundangan Islam yang membentangkan beberapa kertas kerja berkaitan undang-undang Islam.

Aceh juga tidak kurang hebatnya mereka telah melaksanakan hukum sejak beberapa tahun lalu. Dibawah merupakan beberapa hukuman yang dijalankan di atas perundangan Islam.





Jika dilihat dengan kedua-dua negara berkenaan sudah pastinya Malaysia pun mampu untuk melaksanakan hukuman Islam tapi apa yang menyedihkan ada pemimpin Islam yang mengatakan alasan yang sungguh tidak munasabah.



"Kalau kita nak laksanakan ia mestilah berpaksikan dengan realiti" PM Malaysia.

Ini adalah kenyataan daripada perdana menteri Malaysia sendiri yang sungguh mengecewakan. Entahlah adakah keadaan seperti di bawah ini realiti atau sekadar lawak jenaka.





1. Kalaulah ada orang yang suka membandingkan negara-negara maju mahupun membangunnya Malaysia dengan negara-negara lain rasanya Malaysia lebih maju dan membangun lagi berbanding dengan negara Aceh walaupun Malaysia tidak semaju dan membangun negara Brunei.

2. Kalaulah Malaysia tidak sesuai melaksanakan hukum hudud atas sebab pelbagai kaum, rasanya negara Brunei ada jugak orang cina dan India.

3. Kalaulah Malaysia tidak berpaksikan kepada realiti rasanya boleh tanya PM berkaitan keadaan apakah yang boleh dianggap sebagai realiti?

Boleh fikir-fikirkanlah....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Saluran Alternatif Anda

Utusan Online Berita Harian Online Harian Metro Online Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Menarik TV3 Yahoo News CNN News Aljazeera English Republika Online Harakah Sinar Harian Sinar Harian Themalaysianinsider Tranungkite Sabahkini Sabahdaily

Blog Pimpinan PAS Pusat

Blog Dewan Pemuda PAS Pusat

Blog Ilmiah

Blog Remaja & Pelajar

Mahasiswa Geng Kita

  © Blogger template Nahnu Jundullah by nahnujundullahtemplate.com 2009

Back to TOP